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Rey, Poet of the Effacement

J.P. Rey, born in 1953, lives and works in Bordeaux. He's a professional free-lance photographer. Many individual and collective exhibitions in France and recently in Spain.

Fragmented, constantly protected by the shadow ( untouchable Unknown ), the Rey's women are light-years from pornographic clacissism. They never offer themselves or even come to light, sometimes scared off, pushing back into their own bodies, sometimes quite the reverse bursting into strengh and kindness.
From any plan, any concept from another one, it has to explore the female body variabilities, their saturated views in degrees, their languages, moving into a patient but always unmentionably prudish construction of mythologies.
In Rey, willpower goes together with technique, quite a full condition for every free dream. Because the question is less to celebrate subconscious - that intellectual, formalizing adventure - than to reconquer the lands of game: childlike beaches, the taking flight, the ghostly witheness when the playtime-bell rings, the suppleness of flesh and tales, therefore the woman, escaped from the statuary well morbid stiffness, woman naked or veiled, sometimes questing for the matter.
Effacement too, when at each performance, at each exhibition for, Rey gives his models a total liberty in sceening and using what they think right to create these creatures who will be ballerines, arachnids, Palestinian in tears, Ophelias saved from waters, birds, triumphant or putrid vegetable, all in in metamorphosis, but also these White Ladies who use to appear only to innocent, simple, desperate people.
Such a negation of th most conventional erotism would have delight the weariness Artaud and Wilde sustained when appearances were quavering.
This reserved and cheerful man, as meticulous as his dead and inspiring neighbour Pierre Molinier, loves to go and look for the body where it stands: in the virtually unspeakable.
Textes "A Fleur de Peau", photographies

Studios Rey, printemps 2006. Tout commence par une sorte de performance privée, l'exultation et l'effroi devant l'oeuvre en devenir. Très vite, il ne sera plus question de jouissance, et les poncifs du sado-masochisme volent en éclats sous les coups sauvages de la Poésie, celle qui lutte, celle qui se montre bienveillante devant l'audace et la misère des visages christiques.Indispensable également, l'ardeur des femmes, chorégraphes complices et voyeuses, évidemment pâles, fiévreuses figures surgies du théâtre Nô ou de la tragédie antique, jouant à la fois du contre-poids et de l'analogie avec la transe musculaire de cet Homme-Lyre. La peau/parchemin,à déchiffrer en tout silence, en toute ignorance.
Juzan pratique le Dépassement comme d'autres le golf: avec désinvolture et stratégie, pour atteindre à cette forme inédite d'épanouissement légèrement égotiste (certains diront: extra-moral), mais dont les clichés saisis font, seuls, témoignage d'une action à la fois dingue et nécessaire à la compréhension des âmes qui nous transportent.
Car cette "construction" n'aurait eu aucune odeur ni légitimation si Rey n'avait pas appliqué une fois de plus l'un de ses principes de base: l'autonomie - forcément victorieuse- de ses modèles se livrant àl'intimité de leurs réflexes et pulsions. (C'est l'effacement désiré par l'artiste au moment de glisser dans les tunnels du renoncement intellectuel, tout en gardant quelques raisons d'ingéniosité et d'exubérance ). Oui , l'exercice fut périlleux, il consistait à capter des corps émanant de leur propre lumière, à décrire, sans décrier, ces corps non plus à côté de l'objet, mais devenus objets, dirigés par eux. Soit le contraire de l'habituelle pratique photographique.
L'opération "A Fleur de Peau" n'est pas un de ces actes gratuits et post-modernes qui racolent et survolent les masses éprises de fantasmes et de tricheries. Il a fallu du courage, du sang, du doigté, de l'objectif, tout cela pour répondre in vivo à l 'appel des sempiternelles métaphores et, finalement, les bluffer. Il a fallu un amour spontané pour la poésie vue d'en face, vue d'en nous. Celle qui transforme le rêve en chair.
inspirés "A Fleur de Peau", photographies

Rey studios, spring 2006. It starts with a kind of private happening, this rejoincing and this dread in front of the opus changing. Very fast, it will be no more matter of enjoyement, so every old chesnuts about sadomasochism is smashed to bits in wild Poetry, the one fighting, the one proving benevolence for boldness and poverty on christic faces.
Indispensable too, the women's fervour, knowing and voyeur/ handing choreographeurs, of course pallid, febrile figures sprung from Nô theater or antic tragedy, and playing together on the counterweight and on the analogy with this Lyre-Man muscular trance. The skin/ parchement, as to be deciphered in deap silence, in total ignorance.
Juzan practises Transcending on his own as well as others do while playing golf: offhandelly but in a strategic way, in order to achieve that original form of self-fulfiement but rather egotist ( some would say: over-moral ), a form whose only shots show such a crazy act, so necessary to understand souls which are to carry us.
In fact, this "structuration" would have got nor smell nor rightfulness without Rey implementing again one of his basic principles: the autonomy - victorious, indeed - of his models when given over to their reflexes and urges by privacy. ( That's the effacement the artist wishes for, as he slides into the tunnels of intellectual renunciation, but keeping still in mind some reasons to hold ingenuity and exuberance. ) Yes, the exercise was perilous, it had to harness bodies emanating from their own lights, to describe, without decrying, those bodies, not being any more next to object, but bodies became objects, directed by them. That is to say, the oppsite of te usual way to take pictures.
The " A Fleur de Peau"operation is not one of these post-modern and gratuitous acts which convass and overfly mass in love with fantasies and cheatings. It needed bravery, blood, dexterity, aim, to live up in vivo to the call of the neverending metaphors and finally bluff them. It needed a spontaneous love for poetry full-faced, faced from us. The one that converts dream into flesh.
par les
photographies
La passion selon Saint Rey

Parcellaires, fragmentées, sans cesse protégées par l'ombre,(inconnues, intouchables), les femmes de Rey sont á mille lieues du classicisme pornographique: elle ne s'offrent ni ne s'exposent, mais reculent effarouchées á l'intérieur de leur corps.
Des femmes qui n'ont pour elles que l'évidence á peine humaine de leur nudité, bien résolues á porter loin de nous les mystères de leur croyance: lumières, enfants, désirs.
Ce sont des vierges décapitées par timidité,cocons bombés aux touchers inaccessibles, sylves, stryges, mareyeuses, corroyeuses, indélébiles,toreras, effeuilleuses, commentatrices, glaneuses,rédemptrices, atrabilaires, atones, fleuries, idoines, lancinantes, illusionnistes, maladroites, impératives, anticonformées, zérodegréables,et cetera.
Ce photographe nous informe que les idées reçues doivent impérativement retourner á l'expéditeur.
(le blanc est-il opaque ou transparent,peut-on le traverser puis revenir)
Des bribes rassemblées,des p'tits chants paganiques sur le désordre,la beauté et la forme,ces ironies inévitables de l'art.
Surtout la preuve que chaque cliché de Rey submerge largement les champs du réel,ne désire guère s'imposer mais au contraire se dérobe;par ce qu'il n'y a pas, ici, aucune machination ritualisée,aucune répétition im-prégnante de l'oeil.
On souffle, on respire pour mieux accueillir ces équinoxes de chair.
On est le voyeur vu.A chacun son rôle!
Avec de rares accessoires pour épuiser les analogies, avec d'indispensables hésitations entre pose et instantané, entre le« donner à voir» et les scrupules du propriétaire,Rey s'en va marier innocence et soupçon,fraîcheur et humour, gaucherie et illumination:l'art d'aimer, versionscope pudique,tous droits réservés.
Un petit festin entre amis, histoire d'accommoder les restes de la fulgurance.
de
Jean-Pierre REY
Madonna in Bed
Blindness first women symptom

I bend my skull to the nightfull copses
Thinking I could escape from social order from street rustles

Relentness flow/ poundings/ each body restricted to his fight

My acid shadow is sheltering a whole people of birds
    And the thirsty mad fist is dancing on my lips

Presence without any body A fall without space

Later they come to seize my bedroom they say
The reason will take it will carry off like a burning landscape
But here I stay
   More model more madonna than any white sail
They won't get my curves my creases nor the holes of my eyes

Short-lived spring I went too long through voluptuousness of the clay
Either slate in love through the men knives
Too long to shelter at the deadly top of your trees

I'm just faithfull to the hornet crackle
To the morning blaze of my imaginations

   Tonight very far from you
   I'll marry my sweet girlhood
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